WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

MAHB MELABUR RM 208 JUTA

Malaysian Airports Holding Bhd. (MAHB) yakin pelaburan sebanyak RM208 juta bagi menaiktarafkan perkhidmatan aerotrain di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), di sini, mampu menjadikan lapangan terbang itu lebih berdaya saing pada masa depan.

Pengurus Kanan Perkhidmatan Operasi MAHB, Datuk Azmi Murad berkata, melalui pelaburan itu, pihaknya boleh mengatur jadual perjalanan dan kerja-kerja penyelenggaraan secara menyeluruh perkhidmatan yang menjadi nadi utama pergerakan penumpang di lapangan terbang itu.

‘‘Landasan aerotrain di KLIA tetap dua laluan tetapi melalui pelaburan itu, kita berjaya menambah jumlah aerotrain kepada tiga buah. Kita juga boleh melakukan kerja-kerja penyenggaraan terhadap mana-mana aerotrain itu tanpa menganggu pergerakan penumpang di KLIA,” katanya.

Pemberhentian sementara itu bertujuan memberikan laluan kepada pembinaan laluan pertukaran antara dua landasan aerotrain sedia ada. Bagi memastikan kelancaran pergerakan para penumpang dan petugas di KLIA, MAHB akan menyediakan 16 buah bas bagi tujuan perjalanan ulang-alik dari terminal utama ke bangunan satelit.

Selain pembelian areotrain itu, pelaburan itu turut membabitkan pembinaan sebuah bangunan berasingan untuk kerja-kerja penyelenggaraan dan laluan pertukaran menghubungkan bangunan itu dengan terminal utama serta bangunan satelit.

Dalam pada itu, Azmi berkata, sehingga bulan Ogos 2010 yang lalu, ketibaan penumpang di KLIA dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) meningkat kira-kira 17 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

‘‘Sasaran kita tahun ini adalah 34 juta penumpang berbanding tahun lalu, kira-kira 29.5 juta sahaja,” katanya.




0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.