WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

SUBUR : PEMBERIAN SUBSIDI BERAS

Menyelami kehidupan golongan miskin ini, tiada pekerjaan tetap dan pendapatan yang tidak menentu menyebabkan mereka perlu berhadapan dengan pelbagai kepayahan terutama untuk membeli keperluan makanan ruji iaitu beras.

Prihatin dengan keadaan tersebut, kerajaan telah melaksanakan pelbagai inisiatif sokongan dan bantuan untuk membela nasib golongan itu menerusi pemberian subsidi beras.

Jenis subsidi beras

Ketika ini, terdapat tiga bentuk subsidi yang diperkenalkan dalam usaha memastikan beras Super Tempatan (ST) 15 peratus di Semenanjung dan Beras Super 15 Peratus di Sabah dan Sarawak dijual dengan harga berpatutan kepada golongan susah dan berpendapatan rendah.

Subsidi pertama merupakan bayaran sebanyak RM750 untuk setiap tan metrik (tm) kepada pihak pengilang untuk mengeluarkan beras jenis tersebut menerusi sasaran pengeluaran sebanyak 64,000 tan metrik sebulan.

Kedua, kerajaan membayar subsidi kepada pihak Padiberas Nasional Berhad (Bernas) bagi membekalkan kira-kira 9,000 tan metrik beras di Sabah dan 6,000 tan metrik di Sarawak.

Inisiatif ketiga pula adalah bayaran subsidi kepada pengilang di Sabah dan Sarawak bertujuan mengurangkan kos pengeluaran beras tempatan bagi membantu petani mendapatkan harga belian padi yang tinggi dan seterusnya menggalakkan mereka menanam padi.

Terbaru, kerajaan menerusi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah bersetuju untuk melaksanakan program subsidi beras melalui pemberian baucar yang dikenali sebagai Subsidi Beras Untuk Rakyat (SUBUR).

Pengenalan SUBUR yang bermula 1 Disember ini bakal menggantikan semua program subsidi beras sedia ada, bertujuan memastikan bantuan kerajaan sampai sepenuhnya kepada golongan sasar. Selain itu, ia juga menetapkan objektif untuk menghentikan aktiviti penyelewengan dan penyalahgunaan subsidi oleh pihak pemborong serta peruncit yang tidak bertanggungjawab.

Menurut Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar, SUBUR merupakan medium terbaik untuk memastikan hak golongan miskin dikembalikan kepada mereka semula. Program tersebut telah dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kita amat berharap serta yakin jika program SUBUR ini dilaksanakan dengan jujur dan amanah, ia akan mencapai matlamat yang ditetapkan. Menerusinya juga, ia secara tidak langsung dapat menjimatkan perbelanjaan yang dikeluarkan oleh kerajaan,'' katanya.

Antara golongan sasar yang layak menerima subsidi dalam bentuk baucar ini terdiri daripada golongan miskin tegar, miskin dan mudah miskin berdasarkan pendaftaran dalam program e-Kasih. Selain itu, rumah kebajikan swasta yang berdaftar di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga layak untuk menerima subsidi berkenaan. Penentuan kategori golongan miskin ini adalah berdasarkan kepada pendapatan isi rumah di mana Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri akan mengemaskini senarai tersebut dari semasa ke semasa.

Penentuan kadar sekeping baucar untuk menebus beli beras adalah berbeza mengikut penerima iaitu RM10 untuk golongan miskin, RM24 untuk miskin tegar, RM10 untuk mudah miskin dan RM10 bagi rumah kebajikan.

Setiap keluarga miskin tegar, miskin dan mudah miskin akan menerima satu hingga tiga keping baucar sebulan bergantung kepada bilangan isi rumah dalam keluarga. Bilangan isi rumah satu hingga dua orang akan menerima sekeping baucar, tiga hingga empat orang menerima dua keping dan lima orang ke atas menerima tiga keping baucar. Sementara itu, pemberian baucar bagi rumah kebajikan pula bergantung kepada bilangan penghuni dengan kadar tiga keping baucar RM10 setiap satu bagi lima orang penghuni.
Mekanisme pelaksanaan

Melihat kepada mekanisme pelaksanaannya, baucar akan diserahkan kepada para penerima mengikut kawasan Parlimen melalui Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) setiap enam bulan sekali.

Menggunakan baucar itu, keluarga terlibat boleh menebus beli beras ST 15 peratus atau Super Special Tempatan (SST) lima peratus di mana-mana premis perniagaan yang menjual beras sama ada kedai runcit, pasar raya atau pasar raya besar. Untuk tujuan itu, semua peruncit telah diarahkan menerima baucar yang ditebus guna oleh golongan sasar tersebut. Peruncit yang enggan menerima baucar akan diambil tindakan sewajarnya.

Di bawah pelaksanaan itu juga, peruncit boleh menggunakan baucar sebagai sebahagian daripada bayaran untuk mendapatkan bekalan beras daripada pemborong. Pihak pemborong pula kemudiannya boleh menuntut bayaran balik daripada Pejabat Kawalselia Padi dan Beras di setiap negeri.

Dalam memastikan tiada aktiviti penyalahgunaan, baucar itu akan dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kesesuaian.

Di samping itu, pihak Pegawai Penguatkuasa Padi dan Beras juga akan menjalankan tugas pemantauan serta penguatkuasaan pelaksanaan sistem tersebut.

Bagi yang mahu menyertai program ini, borang permohonan boleh diperolehi daripada pejabat agensi-agensi di bawah Kementerian dan Industri Asas Tani atau melalui LAMAN WEB

Pertanyaan dan aduan juga boleh dibuat melalui Bilik Gerakan SUBUR di talian 03-8870 1734 atau 03-8870 1738.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.