WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

TIP-TIP SEMASA TEMUDUGA PROFESION PERGURUAN

Angka permohonan memasuki profesion perguruan mencecah puluhan ribu setiap tahun. Tidak kira saluran mana sahaja, sama ada permohonan KPLI, DPLI, Guru MARA dan memasuki peringkat ijazah pertama pendidikan di IPTA atau IPG.

Selain minat menjadi ukuran, terdapat beberapa kriteria yang penting lazimnya diabaikan oleh calon semasa temuduga perguruan. Antaranya pemakaian, persediaan bahan bantu mengajar (BBM) dan beberapa lagi hal pengurusan salinan sijil.

Berdasarkan tinjauan dengan penemuduga yang berpengalaman dalam mengambil calon guru, banyak perkara yang terlepas pandang oleh calon guru semasa menghadiri temuduga perguruan. Berikut merupakan kesalahan kecil namun memberi impak besar semasa temu duga adalah:

1. Tidak memakai blazer atau kot, baju lengan panjang berwarna cerah dan tali leher yang sesuai.
2. Sekiranya terdapat sesi micro teaching, seringkali calon tidak menyediakan bahan bantu mengajar seperti slaid atau diagram yang menyokong pengajaran. Di samping itu, tiada rancangan pengajaran yang disediakan untuk sesi micro teaching.
3. Salinan sijil yang perlu disertakan semasa temuduga tidak lengkap. Kebiasaannya surat beranak, pengesahan ijazah dari JPA (boleh dimuat turun dari www.jpa.gov.my) dan tiada tanda tangan pengesahan pegawai kumpulan A pada salinan sijil.
4. Tidak fasih menjawab soalan pengetahuan am seperti dasar-dasar pendidikan dan aspek pendidikan semasa.
5. Tidak fasih menjawab soalan berkenaan bidang perguruan yang dipohon.

Persaingan yang sengit untuk menyertai profesion perguruan memerlukan calon-calon yang prihatin pada perkara-perkara di atas. Minat kepada bidang perguruan perlu disertakan dengan imej dan pengetahuan untuk menjadi seorang guru. Selamat berjaya!





0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.