WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

ADUN GALAS MENINGGAL DUNIA

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) N.45 Galas, Che Hashim, Sulaima 48, telah meninggal dunia pada pukul 4.35 petang semalam (27 September 2010). Beliau yang menghidap kanser paru-paru telah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, di hadapan dua isterinya, Che Bongsu Jusoh dan Aida Zakaria serta 12 anaknya yang berusia antara 19 tahun hingga enam bulan.

Jenazah Allahyarham di mandi dan di kafankan di Masjid Jamek Kampung Baru, sebelum di sembahyangkan yang diimamkan Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa. Jenazah kemudiannya di bawa menaiki van ke Masjid Tunku Faiz, Gua Musang, Kelantan kira-kira jam 6.45 petang untuk disembahyangkan sekali lagi, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kerinting /
Kampung Kuala Betis, Gua Musang lewat malam tadi sebaik tiba dari Kuala Lumpur kira-kira jam 11.30 malam.

Ketika ditemui isteri pertama Allahyarham, Che Bongsu, 48, berkata beliau reda dengan kematian suaminya itu dan berpuas hati kerana dapat menjaga suaminya dengan baik sepanjang arwah sakit sejak setahun lalu. Beliau yang kelihatan tenang, berkata suaminya kelihatan tidak sihat dan menerima rawatan di hospital berkenaan sejak enam hari lalu.

“Suami pesan suruh jaga anak baik-baik dengan memberi pelajaran sempurna dan minta anak-anak belajar rajin,” katanya yang ditemani anak bongsunya, Ahmad Najhan, 10.

Nasharuddin menyifatkan pemergian Allahyarham suatu kehilangan yang besar kepada parti dan seluruh jawatankuasa Pas Pusat merakam ucapan takziah kepada keluarga arwah. Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Mohd Nasaruddin Daud, berkata pihaknya akan memaklumkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) secepat mungkin sama ada hari ini atau esok selepas menerima sijil kematian.

Pada Pilihan Umum 2008, Che Hashim memenangi kerusi Galas dengan majoriti 646 undi selepas menewaskan penyandang dari Barisan Nasional, Mohamad Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

Beliau mendapat 4,399 undi menewaskan penyandang dari BN yang mendapat 3,753 undi. Galas adalah DUN yang terletak dalam Parlimen Gua Musang selain DUN Nenggiri dan Paloh.

Sebelas pilihan raya kecil sebelum ini ialah Parlimen Permatang Pauh yang diadakan pada 26 Ogos 2008, Parlimen Kuala Terengganu (Januari 2009), Parlimen Bukit Gantang (April 2009), DUN Bukit Selambau (April 2009), Batang Air (April 2009), Penanti (Mei 2009), Manek Urai (Julai 2009), Permatang Pasir (Ogos 2009), DUN Bagan Pinang (Oktober 2009), Parlimen Hulu Selangor (April 2010) dan Parlimen Sibu (16 Mei 2010).

Sementara itu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata mesyuarat khas bagi menetapkan tarikh pilihan raya kecil DUN Galas akan diadakan sebaik saja menerima notis rasmi daripada Yang Dipertua DUN Kelantan mengenai kekosongan kerusi itu.

"Apabila SPR terima notis rasmi, baru kita akan adakan mesyuarat khas bagi menetapkan tarikh pilihan raya kecil Galas. Pilihan raya kecil perlu diadakan memandangkan ia belum sampai tempoh tiga tahun dari tarikh pilihan raya umum yang lalu. Pilihan raya kecil tidak perlu diadakan jika kekosongan berlaku selepas Mei tahun depan," katanya.

Semetara itu, Polis Kelantan bersiap-sedia bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman awam dalam menghadapi pilihan raya kecil sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Gua Musang perlu diadakan dalam masa terdekat.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi, berkata terserah kepada SPR bagi menentukan tarikh yang sesuai untuk mengadakan pilihan raya kecil itu dan anggota polis mencukupi bagi memastikan ia berjalan lancar.

"Semua kekuatan logistik dan tenaga anggota mencukupi, kontinjen Kelantan sentiasa bersiap sedia menghadapi pilihan raya bagi memastikan suasana aman, selamat," katanya.

Abdul Rahim berkata, polis tidak ada masalah bagi menghadapi pilihan raya itu dan berharap kempen yang dijalankan oleh parti terbabit dalam suasana aman dan harmoni.

Dalam pada itu,
Pemergian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Galas, Chek Hashim Sulaima, 47, ke rahmatullah bagaikan hilangnya sebutir mutiara pejuang PAS di Gua Musang.

Allahyarham yang lebih dikenali sebagai seorang yang istiqamah dalam perjuangan parti. Ketibaan jenazah beliau dari Kuala Lumpur telah disambut dengan laungan takbir oleh rakyat Gua Musang di perkarangan Masjid Tengku Muhammad Faiz Petra pada jam 12.20 pagi.

Solat jenazah telah diimamkan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan bersama kira-kira 3,000 orang.

Turut hadir ialah Ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan, Datuk Mohammad Daud, timbalan-timbalannya, Datuk Ahmad Yakub dan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah. Juga hadir Speaker Dun Kelantan, Exco kerajaan negeri, wakil-wakil rakyat serta warga dalam Dun Galas.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga menyampaikan bantuan segera daripada Perbadanan Menteri Besar Kelantan bagi meringankan beban keluarga yang telah diterima oleh isteri pertama allahyarham, Che Bongsu Jusoh di perkarangan masjid sebelum jenazah dibawa ke tanah perkuburan.






0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.