WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

LED OPTOMAS MULA DIKOMERSIAL

Optomas jenama lampu cahaya pancaran diod (LED) pertama keluaran Malaysia yang dibangunkan Avenion Greentech Sdn Bhd dengan kerjasama Sirim Bhd sudah sedia untuk dikomersialkan. Presiden dan Ketua Eksekutif Avenion Greentech, Dr Izmi Che Ismail, berkata pembangunan lampu mesra itu adalah antara inisiatif bagi meletakkan Malaysia sebagai hab LED serantau.

Beliau berkata pada peringkat awal, lampu itu disasarkan untuk pasaran penggunaan di bangunan dan infrastruktur awam, sebelum dikembangkan ke pasaran isi rumah."Optomas dimajukan hasil kerjasama Avenion dan Sirim. 'Opto' bermaksud cahaya dan 'mas' adalah singkatan bagi Malaysia. Penggunaan lampu LED ini akan dikembangkan menerusi projek khas yang dilaksanakan dengan Sirim.

Rangkaian produk Optomas terdiri daripada pelbagai lampu LED yang boleh dipasang di bangunan, sebagai lampu jalan, lampu isyarat dan sebagai. Ia adalah produk hijau, bersih dan selamat serta mampu menjimatkan kos tenaga sehingga 70 peratus," katanya.Izmi berkata, harga lampu LED ketika ini adalah 70 peratus lebih tinggi daripada lampu biasa, namun penggunaan secara meluas pada masa akan datang membolehkan harganya dikurangkan. Dari segi penjimatan dan keupayaan.

Kata Izmi, setiap lampu LED berkuasa lapan watt tidak hanya bersamaan dengan lampu biasa berkuasa 60 watt dan lampu jimat tenaga yang berkuasa 18 watt tetapi juga memiliki jangka hayat lebih lama. Bagi sesebuah bangunan yang beralih menggunakan lampu LED, beliau menganggarkan pemiliknya akan mendapat pulangan dari segi kos pemasangan dan penjimatan lampu itu dalam tempoh tiga hingga lima tahun.Izmi berkata, jenama Optomas sedang dalam proses mendapatkan pengiktirafan Piawaian Sirim dan akan melaksanakan penjenamaan bersama dengan Osram, syarikat pengeluar lampu kedua terbesar dunia yang berpangkalan di Jerman. "Proses itu sudah di peringkat akhir. Kami akan mengumumkannya dalam sedikit masa lagi," katanya.

Avenion Greentech dan dua syarikat sekutunya iaitu CS Opto Semiconductor Sdn Bhd, OptoGreen Technologies Sdn Bhd bukan nama baru dalam industri LED global kerana kumpulan itu berpengalaman lebih 10 tahun membekal komponen LED kepada beberapa syarikat multinasional antarabangsa. Menerusi kontrak pengilangan dan pembekalan komponen tulen (OEM) LED dengan Philip Lumileds, Avago Technologies dan Motorola, ia membekalkan komponen berkenaan kepada gergasi automotif global seperti Toyota, Mercedes dan BMW. Komponen itu dihasilkan menerusi dua kilangnya yang serba moden dan berteknologi tinggi di Kawasan Perindustrian Kamunting, Perak dan Kawasan Perindustrian Bukit Minyak, Pulau Pinang.

Selain itu, kumpulan itu juga mengeluarkan produk di bawah jenama OptoGreen yang dipasarkan secara eksklusif ke pasaran komersial Jepun. OptoGreen juga telah melantik Cosmo Techno sebagai pengedar eksklusifnya di Jepun dan ia akan menyertai ekspo LED tahunan, LED Next Stage 2010 yang bermula 9 hingga 12 Mac ini di Tokyo.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.