WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

SBM DAPAT KONTRAK RM 4.2 BILION

Syarikat perkhidmatan minyak dan gas, SBM Malaysia Sdn. Bhd., telah memenangi kontrak bernilai AS$1.2 bilion (RM4.2 bilion) untuk membekalkan kapal penyimpanan dan punggahan terapung (FPSO).

Kontrak itu diberikan pemegangnya, syarikat yang disenaraikan di Amsterdam, SBM Offshore bagi pihak syarikat yang tersenarai di Amerika Syarikat, Noble Energy Inc, yang membangunkan projek minyak dan gas tengah laut di blok 1 Medan Minyak Aseng di Equatorial Guinea, Afrika Tengah.

Pengarah Asia Tenggara SBM Offshore, Ivan Replumaz berkata, SBM Malaysia akan mengendalikan perkhidmatan kejuruteraan, perolehan dan pengurusan projek, yang dijangka mula beroperasi pada 2012 itu. FPSO Aseng akan memproses 80,000 tong minyak sehari dan mempunyai kemudahan suntikan air dan gas, kata Replumaz hari ini.

Ditanya mengenai projek itu, beliau berkata, SBM Malaysia akan memberi peluang pekerjaan kepada lebih 200 jurutera dan pereka dari Malaysia. SBM Malaysia kini mempunyai 300 orang pekerja, dengan 90 peratus daripadanya rakyat Malaysia, katanya.

SBM Malaysia juga membida beberapa projek di Indonesia, Vietnam, Malaysia, Brazil, Amerika Syarikat dan Angola. Rangkaian produk syarikat itu termasuk sistem FPSO, Sistem Penyimpanan Punggahan Terapung (FSO) dan semua jenis sistem tambatan (perairan cetek hingga laut dalam).

Kesemua produk dijual atau disewakan bergantung kepada keperluan pelanggan.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.