WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

EXIM BANK LULUSKAN PEMBIAYAAN RM 4 BILION

Export-Import Bank of Malaysia (EXIM Bank) menyasarkan kelulusan pembiayaan projek luar negara bernilai RM4 bilion pada tahun ini.

Ketua Pegawai Operasinya, Adissadikin Ali berkata, sasaran itu dibuat berdasarkan kelulusan sebanyak RM1.2 bilion pada separuh pertama tahun ini.

‘‘Setakat ini, kami menerima banyak permohonan pembiayaan di sebalik keadaan ekonomi tidak menentu. Kami percaya dapat meluluskan sehingga RM4 bilion pada akhir tahun ini. Sebanyak 60 peratus daripada permohonan itu adalah sektor pembinaan di lebih 27 negara dan kebanyakan projek-projek itu adalah di rantau Asia,’’ katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis pelancaran Seminar Kemudahan Jaminan Luar Negara Exim (EOGF) di sini hari ini.

Seminar itu telah dirasmikan oleh Pengerusi Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), Tan Sri Ir. Jamilus Hussein. Hadir sama Presiden Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM), Ng Kee Leen dan Pengarah Kanan Perbadanan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), Susila Devi.

Sementara itu, Adissadikin berkata, Exim Bank sentiasa menggalakkan bank-bank komersial untuk meningkatkan permohonan EOGF kerana dana jaminan itu masih belum diagihkan sepenuhnya.

‘‘Setakat ini, Exim Bank hanya mengagihkan sebanyak RM250 juta dana EOGF yang bernilai sebanyak RM1 bilion. Bagi pihak Exim Bank, kami akan meningkatkan kesedaran mengenai produk itu dan kami juga telah mengadakan perbincangan dengan bank-bank komersial untuk meneroka dana ini,’’ jelasnya.

Selain itu, katanya, Bank Negara Malaysia (BNM) juga telah menambah bilangan bank-bank komersial yang boleh menyertai EOGF dengan bank-bank asing yang ditubuhkan di Malaysia.

EOGF yang disediakan dengan dana berjumlah RM1.0 bilion ditubuhkan oleh BNM untuk menyokong strategi kerajaan untuk mengembangkan akses pembiayaan kepada kontraktor tempatan bagi mendapatkan projek di luar negara. Ia diperkenalkan pada tahun 2006, skim tersebut bertujuan membantu bank-bank komersial untuk memberi pinjaman bagi projek luar.

Sementara itu, Jamilus berkata, CIDB akan meneruskan usaha menggalakkan kontraktor tempatan untuk menembusi pasaran luar negara.

‘‘Misi kami yang seterusnya dengan kerjasama Matrade adalah meninjau pasaran seperti Uganda, Zambia dan Maldives pada tahun hadapan,’’ katanya.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.