WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

PIALA MALAYSIA 2009: KIJANG MELOMPAT TINGGI

Cengkaman Kelantan dipersada kumpulan E saingan Piala Malaysia 2009 kian kukuh apabila berjaya menundukkan Kedah dengan jaringan 1-0 di Stadium Sultan Muhamad ke-IV, Kota Bharu, malam tadi.

Terima kasih kepada Indra Putra Mahayudin apabila sepakan percuma lencongnya pada minit ke-49 menjunam rendah ke sebelah kiri pintu gol menewaskan sama sekali Helmi Eliza Elias yang tidak terjangkau bola tersebut untuk memberikan satu-satunya gol pada perlawanan ini.

Kelantan yang menurunkan kesebelasan sama ketika menewaskan Penang tempoh hari tidak menunggu lama untuk melancarkan gerakan ke kubu Kedah apabila Khalid Jamlus berjaya melepaskan sepakan kencang dari kawasan Kedah tetapi sepakan tersebut terus ke dakapan Helmi Eliza mengecewakan 30 ribu penyokong yang membanjiri Stadium.

Kedah juga kadangkala melakukan serangan berbahaya ke kubu Kelantan tetapi kebanyakan bola yang sepatutnya menerjah jaring gagal disudahkan ke dalam gawang. Peluang terbaik mereka untuk berada di depan pada minit ke-27 apabila Afif Amirudin melepaskan rembatan dari jarak dekat tetapi bola tersebut berjaya dikeluarkan pemain pertahanan Kelantan diatas garisan gol.

Kedah sekali lagi memberikan ancaman kepada Kelantan apabila bola lintangan pemain winger mereka gagal disambung Badrol Bakhtiar walaupun ketika itu Halim Napi sudahpun tertewas. Selang beberapa minit kemudian, Kedah sekali lagi mencemaskan Kelantan apabila bola sepakan percuma jarak jauh dari Badrol memaksa Halim melayangkan badan menepis keluar bola tersebut.

Kelantan juga harus berterima kasih kepada Nazrol Erwan Makmor dan Farisham Ismail yang terpaksa bertungkus lumus mengawal benteng dari ditembusi pemain lawan terutamanya melalui ancaman Badrol Baktiar dan pemain wingernya yang digelar Paklong.

Kelantan yang terdesak kerana kerap diserang mula mengatur serangan melalui Norfarhan Mohamad, Khalid Jamlus dan Che Hishamudin tetapi kesemua percubaan mereka berjaya diselamatkan penjaga gol dan ada juga tersasar jauh keluar dari kawasan perlawanan.

Ketika wisel penamat hampir dibunyikan, Kedah berjaya mendapat peluang untuk menjaringkan gol hasil tandukan Fauzi Shaari yang mendapat hantaran lintang dari sebelah kiri pintu gol tetapi tandukan tersebut sempat dikuis keluar Halim Napi memberi kelegaan kepada penyokong dan B Sathianathan yang kelihatan tidak senang duduk di bangku pemain.

Bersambung babak kedua, Kelantan mengatur serangan pantas ke kubu Kedah yang dikawal kapten pasukan, Victor Andrag. Hasilnya, Kelantan berjaya memperoleh sepakan percuma dari luar kotak penalti apabila Che Hishamudin dijatuhkan pemain pertahanan Kedah 25 meter dari kotak penalti menyebabkan pengadil perlawanan, Abu bakar Mohd Nor tidak teragak-agak membunyikan wisel.

Sepakan percuma yang diambil Indra Putra pada minit ke-49 akhirnya menggamatkan stadium apabila sepakan lencongnya terus menerjah jaring menewaskan Helmi Eliza walaupun kelihatan seakan-akan mampu diselamatkan penjaga gol Kedah itu.

Selepas gol tersebut, Kelantan terus melancarkan beberapa serangan untuk mencari gol kedua tetapi kesemuanya gagal disudahkan dengan berkesan. Untuk menambahkan sengat, Kelantan mengeluarkan Che Hishamudin digantikan dengan Ailim fahmi dan Daudsu Jamaludin digantikan dengan Rizal fahmi. Kemasukan mereka berdua tidak mampu menambahkan nafsu Kelantan di bahagian depan untuk mencari gol malahan kelihatan Kelantan pula diserang hebat pemain Kedah yang ingin menjaringkan gol penyamaan.

Kedah juga mampu melancarkan serangan berbahaya ke kubu Kelantan tetapi kehebatan pemain pertahanan tuan rumah berjaya mengekang serangan demi serangan yang diatur menyebabkan Azrai Khor terpaksa melakukan dua pertukaran bagi membantu jentera tengah mengatur percubaan ke kubu Kelantan.

Beberapa minit sebelum masa tamat, Kelantan mengeluarkan Khalid Jamlus digantikan dengan Norhisam Hasan bagi mengukuhkan bahagian tengah. Percaturan tersebut hampir mengundang padah apabila Kedah berjaya melakukan tiga percubaan saat-saat akhir memaksa Halim Napi melayangkan tubuh menepis percubaan tersebut.

Setelah tambahan masa empat minit, pengadil perlawanan meniupkan wisel penamat menggembirakan puluhan ribu penyokong Kelantan yang menanti penuh debar wisel dibunyikan.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.