WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

LIKU HIDUP KARTUNIS PETAI

Bekalan 25 sen ke Jepun bakar semangat kartunis, Roslan Kasim.

Baru saja bertapak sebagai kartunis pada awal 1990-an, personaliti ini terpilih mewakili negara ke Pameran Kartun Asean di Tokyo, Jepun. Selain merasa diri bertuah, kunjungan ke Jepun meninggalkan kenangan yang sukar dilupakan hingga hari ini.

"Bagi budak kampung seperti saya, semuanya menjadi pengalaman pertama. Itulah pertama kali menaiki kapal terbang dan pertama kali jugalah berkunjung ke negara orang. Apa yang agak menyedihkan, ketika itu, wang yang ada pada saya cuma 25 sen saja. Saya beritahu masalah saya hadapi. Ujang berjanji akan datang dan menghantar wang kepada saya. Jadi, saya pun tunggulah di bilik VIP. Namun, malangnya, apabila Ujang sampai, beliau tidak dibenarkan masuk. Akhirnya, saya berlepas ke Jepun dengan berbekalkan wang saku 25 sen," kata kartunis Roslan Kasim yang cukup popular dengan nama penanya, Petai.

Terus bercerita, Roslan berkata, mujur sebelum berangkat ke Jepun, beliau menulis surat kepada peminat yang sedang menuntut di negara matahari terbit itu bagi memaklumkan kedatangannya.

"Merekalah yang membantu sebelum saya menerima wang saku dari pihak penganjur. Nasib baik, jika tidak, terkandaslah saya di Jepun," cerita kartunis yang popular dengan siri kartun Loose seperti Dukun Petai, Jerky Jokes dan De Putet ini. Kartun berbentuk Loose yang dihasilkannya mudah menarik minat penggemar pelbagai kaum. Ini kerana penceritaannya lebih banyak disampaikan melalui lukisan berbanding dialog.

Ditanya bagaimana beliau meningkatkan tahap kerjaya dan bertahan hingga hari ini, Roslan berkata :

"Satu prinsip yang saya pegang sejak dulu ialah semangat yang ada dalam diri. Jika kita betul-betul rajin, betul-betul berusaha, kita akan dapat apa yang kita hendak. Ini kerana bidang kreatif ada banyak cabang. Semuanya berbalik kepada diri kita untuk memilih cabang yang mana untuk kita manfaatkan bakat yang ada," ujar beliau.

Bagaimana anda boleh terbabit dalam bidang ini?

Dulu saya tidak perasan bahawa saya mempunyai bakat melukis kartun. Pertama kali mengikut rakan kelas melukis di atas batu, terus datang minat dalam diri untuk melukis.

Sejak itu, setiap hari saya berlatih melukis kartun. Ada antara lakaran yang dihasilkan, saya cuba menghantarnya ke majalah Gelihati dan Gila-Gila. Tapi banyak kali juga ditolak. Tapi akhirnya mereka terima juga.

Selepas beberapa lama menghantar karya secara sambilan iaitu sekitar 1994 dan 1995, saya diterima sebagai kartunis di majalah Ujang. Antara karya saya yang popular ketika itu ialah Pendekar Gunung Terkelendat; Dukun Petai dan Tour of Japan. Siri Tour of Japan saya hasilkan selepas pulang dari menghadiri pameran kartun Asean di Jepun.

Apakah anda menyimpan cita-cita menjadi kartunis sejak dulu lagi?

Boleh dikatakan begitulah. Saya memang berazam menjadi kartunis sejak belajar di sekolah lagi. Pelajaran pun agak terabai disebabkan terlalu leka melukis kartun.

Agaknya, ketika itu, minat sedang membuak-buak hingga kebanyakan masa diisi dengan melukis kartun. Apabila saya menghantar kartun yang dihasilkan ke syarikat penerbitan dan melihat kartunis ketika itu hidup mewah, makin bertambah keinginan saya menjadi kartunis.

Bagaimana anda memperoleh idea untuk mencipta watak dalam siri kartun anda?

Bagi kartun pendekar, ia datang dari insan yang saya gelar sifu, iaitu kartunis Ujang. Beliaulah yang mengambil saya bekerja dan mendidik saya dalam bidang ini.

Cerita siri ini ditulis Ujang manakala saya bertanggungjawab melukis kartunnya. Bagi Siri Tour of Japan, Dukun Petai dan beberapa yang lain, saya hasilkan sendiri secara keseluruhan. Watak seperti dukun dan penghulu dalam karya yang dihasilkan lebih sinonim dengan diri saya yang membesar dalam suasana kampung. Jadi, idea lebih mudah untuk diperoleh. Bagi siri De Putet yang berkisar mengenai lanun angkasa, ia datang daripada imaginasi sendiri.

Selain kartun di majalah humor, apa lagi karya yang pernah anda hasilkan?

Beberapa tahun lalu, saya terbabit dalam penerbitan buku mengenai tarikan pelancongan di Melaka yang disampaikan dalam bentuk kartun. Pengalaman menghasilkan penerbitan seperti ini agak berlainan dengan kerja saya sebelum ini. Ini kerana saya perlu melawat ke kawasan tarikan pelancong, melihat apa yang menarik, menemubual mereka yang ada di situ serta mencatat fakta sejarahnya. Ini semua dilakukan sebelum diterjemahkan dalam bentuk kartun. Ini nyata berbeza dengan karya kartun yang lebih bebas untuk dihasilkan.

Apakah subjek yang anda gemar paparkan dalam karya kartun anda?

Macam-macam. Apa yang lahir di fikiran, itulah yang saya sampaikan dalam kartun. Saya cuba mengelak menyentuh isu serius seperti politik dan agama. Tidak semua kartunis boleh memainkan isu seumpama itu dengan baik.

Apakah anda pernah menghadapi mental-blocked dalam berkarya? Bagaimana anda mengatasinya?

Ada juga. Kadang-kadang apabila sampai ke tahap itu, begitu sukar untuk kita mengeluarkan idea. Bagi saya, ia perkara normal. Jika ia berlaku, saya akan mengambil masa untuk berehat di rumah dalam tempoh seminggu atau dua minggu. Dalam tempoh ini, saya akan lupakan sebentar soal kerja. Ini bergantung kepada situasi kartunis itu sendiri. Saya pernah mendengar ada kartunin sebulan 'bercuti' daripada melukis kartun. Maklumlah, hari-hari perlu memerah idea untuk melukis kartun hingga kita kekeringan idea.

Adakah anda perlu berada dalam persekitaran tertentu ketika berkarya? Adakah anda menganggap deadline mempengaruhi tahap kreativiti anda?

Saya lebih suka melukis kartun di rumah. Waktu malam, saya akan duduk di meja kerja dan menyiapkan kartun. Mengenai deadline pula, bagi saya, ia tidak akan membataskan kreativiti kartunis. Ini kerana kebiasaannya, mereka sudah diberikan tugasan kerja seminggu atau dua minggu lebih awal. Jadi, ia terpulang kepada perancangan masing-masing.

Dalam menerbitkan majalah humor, apakah topik karya ditetapkan oleh pengarah penerbitan?

Selalunya, kartunis bebas menghantar karya mengikut idea mereka. Bagi kartunis baru, selalunya saya akan beri sedikit panduan kepada mereka manakala kartunis yang berpengalaman, mereka sudah tahu apa yang diperlukan. Karya ditolak dan perlu dibaiki adalah proses biasa dalam penerbitan kartun. Ada juga karya yang dihantar dan ditolak terus.

Apa peluang yang ada dalam kerjaya kartunis dan industri kartun itu sendiri?

Persaingan makin bertambah dalam industri ini. Jadi, kita perlu sentiasa menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku. Namun, kita tidak boleh membuat keputusan terburu-buru kerana takut tersalah langkah.

Bagi kartunis pula, peluang untuk mereka memajukan diri memang banyak. Cuma mereka yang perlu peka dengan peluang yang ada dan memanfaatkannya sebaik mungkin. Ramai kartunis sekarang berada pada tahap yang baik dalam karier mereka.

Pernah terfikir untuk bersara?

Setakat ini belum lagi. Memang industri ini ada turun naiknya. Tapi bagi saya, mengapa perlu berputus asa, sedangkan bakat dan kebolehan yang dimiliki masih boleh mendatangkan sumber kepada kita. Banyak cabang kreatif yang boleh kita curahkan bakat kita selain kartun. Apa yang penting ialah mencari peluang dan lakukan yang terbaik.

PROFIL : Petai

* Nama : Roslan Kasim
* Tarikh lahir : 30 Oktober 1971
* Asal : Melaka
* Laman web : www.petainetwork.blogspot.com

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.