WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

KELANTAN ARAH PASAR RAYA DI TUTUP 1 SYAWAL

Semua pasar raya di seluruh Kelantan tidak dibenarkan beroperasi pada Hari Raya Aidilfitri yang pertama bermula tahun ini.

Anggota Exco kerajaan negeri, Dato' Takiyuddin Hassan berkata, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan serta aduan pelbagai pihak.

"Walaupun tahun lepas kita membenarkan ia beroperasi bermula jam 11 pagi hingga 10 malam, namun berikutan beberapa aduan termasuk pekerja, kerajaan negeri terpaksa mengarah operasi perniagaan ditutup pada hari raya pertama. Tahun lepas kita beri peluang sebagai percubaan, namun memandangkan banyak perkara yang berlaku jadi kerajaan negeri menarik balik kebenaran yang diberi," katanya.

Beliau berkata, sambutan Hari Raya Aidilftiri sepatutnya dihormati semua pihak.

Takiyuddin memberitahu antara rugutan diterima di mana majikan tidak mematuhi janji membayar gaji dua kali ganda. Selain itu kakitangan bukan Islam juga mengadu kerana tidak dapat bercuti pada hari cuti umum.

Sementara itu dalam perkembangan lain beliau berkata, semua pemilik premis perniagaan yang ingin menggunakan papan iklan baru mesti mematuhi sepenuhnya Undang-Undang Kecil Iklan Pindaan 2007. Peraturan itu mewajibkan tulisan jawi mesti digunakan dalam saiz yang sama besar atau lebih besar berbanding bahasa lain.

Selain itu, kedudukan tulisan jawi hendaklah diletakkan di bahagian atas.

"Tulisan jawi hendaklah diutamakan dalam papan iklan di mana ia hendaklah digunakan dengan tulisan yang lebih besar," katanya.

Manakala papan iklan yang tidak mempunyai tulisan jawi perlu meletakkan tulisan jawi menggunakan pelekat bermula 1 Januari 2010

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.