WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

BOLA SEPAK CINA KELANTAN BERMULA

KOTA BHARU - Sebanyak enam buah pasukan yang terdiri daripada pemain bola sepak berbangsa Cina menyertai Kejohanan Piala Presiden Persatuan Bola Sepak Cina Kelantan.

Kejohanan kali ketujuh ini yang bermula awal bulan September, memasuki pusingan kedua dan melibatkan dua zon iaitu Kota Bharu dan Tanah Merah, dan pasukan yang mengambil bahagian ialah Jelantuk, Chekok, Tema-ngan, Wira Boy, KB FC dan YMM KB. Pada sesi pertama zon Tanah Merah, pasukan Jelantuk menjuarai zon tersebut setelah menewaskan Temangan, 3-0, manakala keputusan untuk zon Kota Bharu akan diumumkan lusa.

Presiden Persatuan Bola Sepak Cina Kelantan, Chang Song Yee, 48, berkata, tujuan mengadakan kejohanan ini adalah untuk mencungkil bakat-bakat baru remaja Cina di negeri ini.

“Setelah bakat-bakat baru ini dikenal pasti, pemain tersebut akan dipilih untuk mewakili sebuah pasukan yang bakal menyertai Liga Bola Sepak Cina Malaysia. Sebelum ini, pasukan bola sepak Cina Kelantan pernah berjaya sehingga pusingan kedua liga. Bagaimanapun, pasukan ini tewas kepada pasukan Melaka, 2-1, dan berjaya menewaskan Perak, 1-0,” katanya.

Setiausaha Persatuan Bola Sepak Cina Kelantan, Lim Guan Seng berkata, kebanyakan pemain yang mengambil bahagian pernah mewakili negeri ini.

“Kita akan berusaha, agar dapat mengembalikan kejayaan seperti mana yang pernah dilakar pemain Cina Kelantan pada tahun 2006 apabila berjaya melangkah sehingga ke perlawanan akhir. Masa itu, kami tewas kepada nasib kerana bertemu dengan sebuah pasukan yang kuat iaitu pasukan Pulau Pinang, 5-2. Pulau Pinang merupakan di antara pasukan yang terbaik sepanjang liga tersebut diadakan,” katanya.

Kejohanan ini turut diadakan sebagai menyambung tradisi yang diadakan setiap tahun di negeri Cik Siti Wan Kembang.

“Hasrat Presiden Persa-tuan Bola Sepak Cina Kelantan adalah untuk menyerapkan pemain-pemain muda bawah 20 tahun, untuk menubuhkan sebuah pasukan yang bakal menyertai pelbagai acara dan kejohanan akan datang sebagai pasukan pelapis yang bakal mewakili negeri ini. Tahun lepas, sebanyak 10 buah pasukan mengambil bahagian. Tahun ini pula, banyak pasukan tidak bersedia untuk menyertai kejohanan ini kerana terlewat mengadakan persiapan,” katanya.

Pasukan yang berjaya menjadi johan bakal membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM,1000, Piala Presiden Persatuan Bola Sepak Cina Kelantan, dan medal manakala naib johan bakal membawa hadiah wang tunai RM600. Di tempat ketiga pula bakal memenangi hadiah bernilai RM300 dan hadiah tempat keempat pula bernilai RM200.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.