WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

IDRIS JALA DILANTIK SEBAGAI MENTERI

KUALA LUMPUR: Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Datuk Seri Idris Jala, dilantik sebagai Menteri tanpa portfolio di Jabatan Perdana Menteri.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam satu kenyataan di Putrajaya semalam, berkata Idris juga dilantik sebagai Ketua Eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (Pemandu), sebuah badan baru yang ditubuhkan bagi memantau dan mengawal pelaksanaan inisiatif Indeks Prestasi Utama (KPI) peringkat nasional dan menteri.

Najib berkata, beliau memaklumkan kepada kabinet mengenai pelantikan Idris pada Bengkel KPI Kabinet di Putrajaya pagi semalam dan sudah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Idris akan mengangkat sumpah sebagai senator pada tarikh yang ditetapkan kelak.

Sebagai Ketua Eksekutif Pemandu, Idris akan membantu dan melaporkan kepada Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap perpaduan nasional dan pengurusan prestasi peringkat menteri. "Sementara itu, Koh akan meneruskan tugas beliau dalam merangka dan melaksanakan keseluruhan dasar dan strategi mengenai pengurusan prestasi serta transformasi organisasi dengan tumpuan khusus terhadap Bidang Hasil Utama Nasional (N-KRA)," katanya.

Susulan itu, Koh akan dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pemandu yang akan dianggotai Ketua Setiausaha Negara serta beberapa pegawai kanan lain.

Idris pula akan menumpukan terhadap perkongsian kepakaran dan pengalamannya di Shell dan MAS serta memacu pelaksanaan pengurusan prestasi dalam kerajaan Persekutuan.

"Idris, yang akan dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Lembaga Pemandu, bakal bertanggungjawab untuk sub khusus N-KRA dan KPI Nasional (N-KPI) dan menasihat di KRA peringkat menteri (M-KRAs) dan M-KPI.

"Beliau akan melapor kepada Koh mengenai isu berkaitan KPI dan terus kepada Perdana Menteri mengenai tugas yang akan diberikan kepada beliau sebagai Menteri tanpa portfolio di JPM," katanya.

"Saya rasa terharu kerana diberi peluang ini dan akan melakukan yang terbaik untuk perubahan kepada negara."

Sementara itu, sumber berkata, Pemandu dijangka mula beroperasi pada Disember ini untuk memantau dan menilai KPI peringkat nasional dan menteri.

"Ia adalah sebuah unit besar di bawah JPM yang bakal dianggotai beberapa tokoh pengurusan GLC dan pegawai daripada pelbagai kementerian dan jabatan kerajaan.

"Unit berkenaan pada awalnya dijangka dibentuk pada April tahun depan, bagaimanapun penubuhannya dipercepatkan bagi memenuhi hasrat kerajaan dalam meningkatkan prestasi selaras dengan slogan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan'.

"Idris dipilih berdasarkan pengalamannya menerapkan KPI ketika mengetuai MAS."

Berikutan pelantikan itu, Idris akan melepaskan jawatan yang disandang dalam syarikat penerbangan berkenaan dan tempatnya dijangka diambilalih oleh Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan MAS, Datuk Tengku Azmil Zahruddin Raja Abdul Aziz.

MAS pula enggan mengulas mengenai perkara itu dan dijangka membuat pengumuman berasingan mengenai pelantikan Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif barunya, hari ini.

Idris dilantik sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS pada Disember 2005 selepas syarikat itu mengalami kerugian terbesar dalam sejarahnya. Pada 1 Disember lalu, kontrak perkhidmatan Idris dilanjutkan bagi tempoh tiga tahun sehingga 30 November 2011 susulan prestasi beliau yang memberangsangkan.

Idris berjaya memulihkan MAS dalam tempoh kurang dua tahun, setahun lebih awal daripada yang dijadualkan dengan mencatatkan keuntungan lebih RM851 juta pada 2007.

Sebelum menyertai MAS, Idris berkhidmat selama 23 tahun dengan Shell. Antara 2002 dan 2005, Idris adalah pengarah urusan Shell MDS (Malaysia) dan naib presiden Shell Malaysia Gas & Power (Malaysia).

Antara 2000 dan 2002, Idris adalah naib presiden, pemasaran runcit, Shell International.

Beliau juga naib presiden perundingan pembangunan perniagaan yang mengetuai pasukan atasan perunding dalaman mengenai projek penambahbaikan perniagaan radikal, memperbaharui model perniagaan runcit global Shell bagi mencapai pertumbuhan menguntungkan.

Antara 1998 dan 2000, Idris adalah pengarah urusan Shell Sri Lanka, di mana beliau membantu memulihkan perniagaan LPG Shell di negara itu. Idris adalah lulusan ijazah Universiti Sains Malaysia dan sarjana dari Warwick University, United Kingdom.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.