WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

PETRONAS CATAT UNTUNG RM12.3B

Petronas mencatatkan keuntungan bersih lebih tinggi dalam suku pertama berakhir 30 Jun 2010 berjumlah RM12.3 bilion, meningkat 60 peratus berbanding RM7.7 bilion yang diraih pada tempoh sama tahun lalu (2009). Ia didorong peningkatan pendapatannya sebanyak 26.3 peratus kepada RM58.6 bilion daripada RM46.4 bilion pada tempoh sama tahun lalu.

Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Datuk Shamsul Azhar Abbas, berkata prestasi lebih baik dalam suku pertama itu disumbangkan daripada peningkatan harga minyak dan langkah penjimatan kos.
“Pendapatan Petronas bagi suku pertama tahun ini adalah setanding dengan pencapaian lain-lain syarikat minyak utama dunia, disokong oleh harga minyak yang lebih kukuh dan pemulihan sentimen pasaran,” katanya.

Shamsul Azhar berkata, bagi keseluruhan tahun ini pula, Petronas di jangka mencatatkan keputusan kewangan yang lebih baik daripada tahun kewangan lalu, Perbadanan minyak negara itu meraih keuntungan bersih RM40.3 bilion dalam tahun kewangannya yang berakhir 31 Mac 2010, merosot 23.2 peratus daripada RM52.5 bilion dalam tahun kewangan sebelumnya. Petronas akan memberi lebih tumpuan kepada operasi di Malaysia pada masa depan berbanding tumpuan kepada penerokaan minyak di luar negara sebelum ini.

Sehubungan itu, beliau berkata, kumpulan itu akan membelanjakan kira-kira AS$2 bilion (RM6.2 bilion) bagi membangunkan antara 50 hingga 60 telaga minyak di Malaysia dan luar negara tiga tahun akan datang. Petronas juga akan terus menumpukan kepada projek cari gali di Iraq yang dibangunkannya secara bersama dengan syarikat minyak lain serta projek Carabobo di Venezuela.

Petronas juga tidak mempunyai rancangan membeli kepentingan dalam projek telaga minyak Iran, Azadegan daripada syarikat Jepun, Inpex Corp yang dikatakan mungkin akan menarik diri daripada projek itu kerana bimbangkan sekatan oleh Amerika Syarikat.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.