WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

KELANTAN PERINTIS PROGRAM KESEJAHTERAAN UMMAH

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau mahu menjadikan Kelantan sebagai negeri yang mempelopori pelbagai program berkaitan kesejahteraan ummah di negara ini.

Nik Abdul Aziz berkata, untuk itu Kerajaan Negeri menganjurkan program sambutan Hari Suami Isteri peringkat negeri Kelantan yang akan dijadikan acara tahunan di negeri ini bagi melahirkan rumah tangga yang bahagia.

“Kita rasmikan Hari Suami Isteri. Satu produk baru di Kelantan. Kerana masalah suami isteri ini biasanya kita sebut di atas surau sahaja kita tidak buat satu acara tertentu yang dipimpin oleh kerajaan. Memandang kepada dunia ini Allah Taala buat untuk manusia. Bukan untuk malaikat dan bukan untuk iblis. Malaikat dan iblis ini diguna khusus untuk jaga manusia. Jadi manusialah yang menjadi raja kepada makhluk di atas dunia. Di letak taraf manusia ini lebih daripada malaikat dah di atas dunia ini tapi tak kena gaya manusia lebih jahanam atau lebih terhina daripada makhluk lain.

"Satu daripadanya kita tak ambil tahu sangat kepada masalah ibu bapa. Kita ada Hari Ibu, Hari Kanak-kanak, Hari Perajurit tapi kita tak ada lagi Hari Suami Isteri. Sedangkan Islam hari ini bukan nak jaga negara, manusia yang dibuat bukan untuk jaga negara dan negeri. Allah Taala buat manusia ini untuk jaga agama. Dan Quran turun dari langit untuk jaga manusia,” katanya.

Beliau berkata, kemungkinan besar program itu akan menjadi program tahunan bagi menyedarkan peranan suami isteri dalam meneruskan kerukunan rumah tangga.

“Insya-Allah program ini akan jadi program tahunan dan kita akan adakan pelbagai program untuk menyedarkan suami perlu jaga isteri dan isteri perlu jaga suami. Kita juga akan buka peluang kepada golongan bukan Islam. Kalau mereka nak Alhamdulillah tetapi kalau mereka tak nak apa boleh buat.

“Tapi kita tunjuk ‘role model’ kita orang Islam suami isteri untuk dijadikan panduan kepada mereka. Ini cara kita untuk sebarkan Islam. Kita tak sebarkan secara kekerasan...kita sebar melalui cara ilmiah. Baik politik, mahupun masalah apa kita guna cara ilmiah untuk berdakwah kepada mereka,” katanya.

Sementara itu, Wan Ubaidah berkata, program berkenaan bertujuan mewujudkan institusi keluarga mawaddah (yang saling sayang menyayangi) selaras dengan dasar membangun bersama Islam yang diperkenalkan kerajaan Negeri sejak tahun 1990 lagi.





0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.