WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

SELAMAT HARI MALAYSIA 16 SEPTEMBER

Hari Malaysia disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Malaya, Borneo Utara, Sarawak, dan Singapura bagi membentuk Malaysia.

Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke tarikh yang lain iaitu 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ianya disambut bersama-sama dengan sambutan Hari Kemerdekaan Ke-6. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak.

Hari Malaysia merupakan cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri. Sebelum ini ia bukan merupakan cuti am di Sarawak dan Semenanjung Malaysia tetapi mulai tahun 2010, Hari Malaysia telah diishytiharkan sebagai cuti umum untuk semua negeri di Malaysia.

Rakyat digesa menjadikan sambutan Hari Malaysia sebagai wadah untuk mengukuh dan meningkatkan rasa cinta kepada negara bertuah ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah itu bukan sahaja akan menjamin kesatuan dan penyatuan sedia ada di negara ini, tetapi membolehkan kejayaan yang dibina sejak 47 tahun lalu dipertahankan dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

“Dengan ini kita akan dapat memastikan apa yang bersambung tidak akan putus dan tidak akan membiarkan fahaman ekstremis dan fanatik untuk merungkai segala yang telah dikecapi hari ini. Jika 31 Ogos tarikh merdeka, 16 September adalah tarikh penyatuan dan kesatuan kita untuk menjadi sebuah negara lebih besar,” katanya.

Perdana Menteri berkata, Hari Malaysia yang disambut hari ini tidak seharusnya menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat apabila negara ini mempunyai dua tarikh keramat. Beliau menjelaskan, kedua-dua tarikh keramat itu iaitu pada 31 Ogos dan 16 September membawa makna yang amat besar, mendalam dan amat signifikan kepada negara ini.

Najib berkata, sejak disatukan di bawah Malaysia, Sabah, Sarawak dan Semenanjung telah melalui pelbagai cabaran getir termasuk tuntutan Filipina terhadap Sabah dan Ganyang Malaysia yang dilancarkan Indonesia. Katanya, semua cabaran itu berjaya dilalui dan pada hari ini kerajaan sedang berusaha untuk memastikan rakyat di Sabah dan Sarawak mengecapi nikmat pembangunan seperti di Semenanjung.

Beliau menjelaskan, kerajaan serius dalam menjayakan agenda itu seperti disaksikan dalam pelaksanaan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang menyaksikan Sabah menerima peruntukan sebanyak RM6.1 bilion sehingga 2012 bagi melaksanakan pelbagai projek pembangunan.

‘‘Agenda itu akan jadi kenyataan tidak lama lagi jika rakyat Sabah dan Sarawak terus memilih Kerajaan Pusat dan negeri yang komited kepada membela nasib rakyat,” katanya.

Sambutan Hari Malaysia diharap dapat mempercepatkan proses integrasi sosial dan psikologi rakyat berbilang kaum dan wilayah di negara ini demi mencapai cita-cita menjadi sebuah negara maju yang stabil, aman dan bersatu-padu menjelang 2020.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula berkata, rakyat yang cintakan negara tidak sepatutnya membenarkan sentimen kewilayahan membantutkan usaha meningkatkan integrasi nasional dan melonjakkan kemajuan negara.

Menurutnya, pembangunan dan kemajuan yang dikecapi hari ini adalah hasil perpaduan dan kerjasama yang dijalin sebagai warga Malaysia tanpa mengira perbezaan kaum dan sempadan wilayah sejak sekian lama.

''Hindarilah jerat permusuhan yang sengaja dipasang oleh pihak-pihak tertentu dengan mengapi-apikan sentimen perkauman dan kewilayahan yang melampau semata-mata untuk kepentingan politik sempit mereka. Dengan semangat jitu 1Malaysia, ayuh kita bina sebuah negara Malaysia yang bersatu, aman dan makmur secara bersama. Marilah kita mengambil kesempatan pada hari yang bersejarah ini untuk memperbaharui tekad mewujudkan sebuah negara bangsa yang maju dan bersatu-padu dengan mengeratkan silaturahim di antara kita. Berlandaskan prinsip Negara Persekutuan, negeri-negeri yang membentuk Malaysia mendapat jaminan hak untuk mengecap nikmat pembangunan dan kemakmuran secara adil dan pada masa sama memikul tanggungjawab serta amanah untuk sentiasa memelihara keutuhan negara dan kesepaduan warganya,'' katanya.

Tambah Muhyiddin, para pemimpin negara menubuhkan Malaysia 47 tahun yang lalu dengan satu hasrat dan tekad untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum, agama dan wilayah serta memajukan negara secara bersama.

Menurutnya, masyarakat di negara ini harus bersyukur kerana sepanjang lebih empat dekad Malaysia muncul sebagai negara membangun yang paling berjaya di dunia.

''Berkat kerjasama erat seluruh rakyat tanpa mengira batasan kaum, agama dan wilayah, Malaysia telah mengorak langkah sebagai negara yang bersatu, aman dan makmur. Negeri-negeri yang dahulunya mundur dan terpinggir daripada arus kemajuan telah mendapat limpahan nikmat pembangunan infrastruktur, pendidikan dan ekonomi yang bukan sedikit. Tidak dinafikan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama telah banyak mengharumkan nama negara di serata dunia, namun banyak lagi yang boleh dilakukan untuk terus memacu kejayaan Malaysia,'' ujarnya.

Beliau seterusnya mengajak rakyat merenung semula pengorbanan pemimpin terdahulu menyatukan seluruh warga Malaysia dan memajukan negara sebagai pembakar semangat untuk lebih maju ke hadapan.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.