WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

ICMIC MAHU LATIH LEBIH RAMAI PAKAR TEMPATAN

Syarikat pengeluar cip antarabangsa, IC Microsystem Sdn. Bhd. (ICmic) mahu melatih lebih ramai pereka litar bersepadu (IC design) tempatan bagi mengembangkan industri pembuatan cip elektronik di negara ini.

Malah, pada waktu ini, kos untuk menggunakan seorang tenaga pakar dalam bidang berkenaan adalah RM2 juta seorang. Setakat ini, ICmic mempunyai 14 kakitangan mahir dalam mereka bentuk litar bersepadu.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Abdul Rashid Munir berkata, di Malaysia, bilangan kakitangan yang pakar dalam litar bersepadu tidak ramai dan ia perlu ditingkatkan bagi memenuhi permintaan pasaran semasa.

"Setakat ini, daripada 14 tenaga pakar kami, 70 peratus daripadanya merupakan tenaga tempatan. Jika boleh, kami mahu melatih lebih ramai pakar litar bersepadu di kalangan masyarakat tempatan bagi membuktikan keupayaan rakyat Malaysia dalam industri semikonduktor,'' katanya.

Di ICmic, menurut Abdul Rashid, menawarkan program perantis untuk golongan yang baru menamatkan pengajian. Setakat ini, katanya, syarikat mempunyai lebih 210 perantis dan tidak semua daripada mereka berkelayakan untuk mereka bentuk cip.

Menurut beliau, setiap perantis memerlukan masa hampir tiga tahun untuk mencapai status mahir dan pakar dalam industri.

"Hanya 20 peratus daripada 210 perantis kami boleh mereka bentuk pembuatan cip manakala yang lain dalam proses pembelajaran. Golongan graduan yang berkemahiran dari sudut praktikalnya kurang berbanding di Amerika Syarikat (AS). Di AS, syarikat-syarikat dalam industri semikonduktor banyak. Malah, mahasiswa kejuruteraan di negara itu bebas dan mudah menjalankan praktikal di syarikat-syarikat tersebut,'' ujarnya.

Tambah Abdul Rashid, sistem pendidikan tinggi di negara ini terutamanya dalam bidang kejuruteraan amat baik, namun terdapat sedikit kelemahan dari sudut praktikalnya.

Ketika ditanya mengenai profail dirinya, Abdul Rashid berkata, beliau memulakan kerjayanya di ICmic pada 2001 yang lalu. Namun, sebelum itu, beliau telah berkhidmat dan mendapatkan pengalaman di Motorola Malaysia selama 11 tahun dalam pelbagai jawatan kejuruteraan. Sewaktu berkhidmat di Motorola, beliau sudah beraspirasi untuk meneroka pasaran rekaan litar bersepadu tempatan dan mencipta 100 peratus harta intelek tempatan.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.