WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

AGROBANK SEDIA RM1B UNTUK PKS

AgroBank memperuntukkan dana hampir RM1 bilion untuk pengusaha kecil dan sederhana (PKS) khususnya yang terbabit dalam bidang pertanian, malah hampir 70 peratus pendapatan diperoleh bank itu datang daripada segmen berkenaan.

Pengarah Urusannya, Datuk Ahmad Said berkata, AgroBank menawarkan pelbagai pinjaman yang kebanyakannya untuk segmen PKS dan mendapat pembiayaan antaranya dari kerajaan serta Kementerian Kewangan.

“Antara pinjaman ditawarkan adalah Fund For Food (3F) yang menjurus kepada pengusaha pertanian dengan penyediaan tawaran mencecah RM500 juta. Purata pinjaman diberikan untuk setiap pemohon RM20,000, namun pinjaman minimum ditawarkan serendah RM2,000,” katanya.

Menurutnya, AgroBank memberi lebih tumpuan kepada segmen pinjaman rendah, malah memfokuskan kepada industri pertanian.

“Penyumbang utama kepada pendapatan keseluruhan bank daripada segmen pinjaman rendah khususnya bidang pertanian kerana dianggap sebagai segmen penting untuk Agrobank,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, AgroBank juga menetapkan untuk bertukar status kepada perbankan Islam menjelang 2015.

“Bagaimanapun, sejak 14 tahun lalu, kami sudah menawarkan produk bercirikan perbankan Islam kerana secara tidak langsung memudahkan urusan pertukaran menjelang tempoh ditetapkan kelak,” katanya.

Beliau berkata, walaupun tempoh diberikan agak panjang, namun dirasakan sesuai kerana proses pertukaran membabitkan duti setem.

“Untuk menukar kepada status Perbankan Islam daripada konvensional, kita perlu membayar duti setem yang agak tinggi. Namun, disebabkan kami sudah memulakan produk Perbankan Islam sejak beberapa tahun lalu, maka proses pertukaran itu dijangka lebih mudah,” katanya.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.