WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

SELAMATKANLAH KAJIAN PERTANIAN RM16 JUTA

Seorang penyelidik yang pernah menghasilkan nangka madu terbesar di dunia merayu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyelamatkan hasil kajian buah-buahan tropika yang dianggarkan bernilai RM16 juta daripada dimusnahkan.

Prof. Dr. Zainal Abidin Abd. Aziz berkata, penyelidikan ke atas pelbagai jenis buah-buahan antaranya nangka, roselle, durian belanda dan pulasan itu dijalankan di atas tanah milik Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda), seluas kira-kira 12 hektar di Kampung Paya Tok Akil di sini sejak 2003.

Katanya, bagaimanapun Perda telah meminta tanah itu dikosongkan dengan notis 14 hari daripada mahkamah yang berakhir hari ini dengan alasan untuk memajukan kawasan tersebut. Kawasan itu tambahnya, jika dimajukan hanya memberi manfaat kepada penduduk sekitar sedangkan benih baru buah-buahan itu boleh dinikmati oleh rakyat seluruh negara.

''Sudahlah selama ini saya tidak mendapat sebarang bantuan sewajarnya untuk menjalankan kajian yang hasilnya telah pun dimanfaatkan apabila ramai pengusaha tanaman nangka madu berjaya menjana pendapatan dan ada juga yang dieksport. Secara kebetulan pula, belum ada lagi saintis di negara ini yang berpengalaman seperti saya dalam mengendalikan kacukan buah-buahan tropika serta menghasilkan benih baru seperti yang mampu memberi faedah kepada industri buah-buahan baik untuk pasaran tempatan dan luar negara. Saya merayu kepada kerajaan dan Perda untuk membantu dalam hal ini dan fikirkan manfaat yang diperoleh daripada kajian ini dan saya juga tidak mahu mengaut apa-apa keuntungan, saya hanya mahu tempat ini dikekalkan. Jika Perda nak ambil hasilnya pun saya tidak kisah," katanya.

Bekas pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM) itu telah menghasilkan kultivar nangka madu Mastura CJ-USM 2000 yang boleh menghasilkan buah pertama dalam tempoh 18 bulan dengan berat boleh mencecah sehingga 25 kilogram dengan kerjasama syarikat swasta sebelum ini.

Nangka madu Mastura itu dihasilkan melalui proses kacukan dan ia boleh menghasilkan buah yang terbaik seperti saiz buah yang besar, warna isi kuning keemasan, keharuman aroma, rasa rangup, saiz ulas yang besar dan isi yang tebal.

Menurut Zainal Abidin, sepanjang tempoh berkenaan, lebih 20 jenis benih baru telah berjaya dihasilkan daripada buah-buahan tersebut dan kajian baru yang terkumpul itu tidak ternilai harganya dengan wang ringgit dari segi biodiversiti dan ia boleh dikelaskan sebagai harta negara. Jelasnya, usaha yang dijalankan di atas tanah dengan bayaran sewa bulanan itu bertujuan memajukan pertanian kerana negara mempunyai potensi besar dalam bidang tersebut sekali gus tidak perlu lagi mengimport benih dari negara luar.

Sementara itu, wakil Pusat Penasihat Undang-undang Majlis Peguam Pulau Pinang yang mewakili Zainal Abidin, Harryzan Yaakub berkata, pihaknya berjaya mendapatkan permohonan mengetepikan kehakiman ingkar dan penangguhan pelaksanaan kehakiman daripada Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini.

''Mahkamah Sesyen telah menetapkan 17 Mac ini untuk mendengar permohonan kami dan pada masa sama Mahkamah Tinggi juga telah menerima permohonan writ saman dan injunksi pihak kami dan mereka memberi tempoh lapan hari kepada Perda untuk memfailkan notis kehakiman," ujarnya.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.