WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

PETRONAS MITCO TERIMA TEMPAHAN RM 18 JUTA

Petronas Mitco, anak syarikat Petronas yang terbabit dalam pemerolehan, pemasaran dan perdagangan produk dari loji petrokimia syarikat minyak nasional itu, menerima tempahan RM18 juta untuk membekalkan Etilina Diklorida.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mustapa Mohamed, yang berada di Doha sejak Ahad di dalam rangka lawatan seminggu ke Qatar, Egypt dan Arab Saudi, berkata Petronas Mitco juga berpotensi menjual lagi produk itu pada nilai RM35 juta. Dua pegawai kanan Petronas Mitco turut menyertai sesi temu niaga sempena lawatan itu. Mustapa tidak menjelas lanjut mengenai urus niaga itu, tetapi beliau berkata, potensi perniagaan yang ditawarkan kepada usahawan Malaysia di rantau itu cukup luas.

Ini adalah rombongan perdagangan dan pelaburan keempat yang beliau ketuai dalam tempoh lima bulan, dan disertai sembilan syarikat termasuk Muhibbah Engineering yang terbabit dalam pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Doha yang baru dan Scomi Engineering yang berhasrat mempromosi teknologi monorelnya. Mustapa turut mengadakan dialog dengan 120 daripada 1,300 orang profesional rakyat Malaysia yang bekerja seperti sebagai peguam, jurutera dan perunding di negara Arab ini.

“Kita berbangga kerana rakyat Malaysia di sini memang mendapat tempat di Qatar dan beberapa orang daripada mereka bekerja dengan Qatar Holdings,” katanya.

Qatar Holdings adalah cabang pelaburan strategik dan langsung kerajaan Qatar dan adalah sebuah anak syarikat milik penuh Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar.

"Ini menunjukkan bahawa modal insan Malaysia amat berkualiti sehingga mendapat sanjungan dari kerajaan dan rakyat Qatar. Mereka juga memainkan peranan penting dan harus menjadi duta kecil, membantu kedutaan kita di sini untuk mempromosikan Malaysia dan memberi laluan kepada syarikat Malaysia," katanya. Mustapa berkata, prospek untuk meningkatkan hubungan antara Qatar dan Malaysia akan dapat dipermudahkan lagi dengan dengan hubungan rapat yang telah terjalin, dan hubungan peribadi yang sedang dipupuk diharap akan dapat meningkatkan pelaburan negara itu di negara ini.

Setakat ini, pelaburan Qatar yang terbesar di Malaysia adalah menerusi 70 peratus ekuiti dalam Asian Finance Bank dan 49 peratus dalam Pavilion Mall di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Mustapa mengakui sementara ahli profesional rakyat Malaysia mendapat pekerjaan yang baik dan berjaya di Qatar, ada syarikat Malaysia yang kurang berjaya kerana persekitarannya yang amat kompetitif dan risiko dalam perniagaan tetap ada.

"Ini lumrah perniagaan dan ini bukan sesuatu yang membimbangkan kita. Kita tidak boleh mengharapkan laluan mudah belaka,” katanya.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.