WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

DEFISIT KELANTAN DIJANGKA MELEBAR RM29.50 JUTA TAHUN DEPAN

Kerajaan PAS Kelantan hari ini membentangkan Bajet 2010 dengan defisit dijangka melebar kepada RM29.50 juta berbanding RM20.29 juta pada tahun ini.

Dalam bajet yang bertemakan Bajet Memacu Dalam Hemat itu, perbelanjaan mengurus dianggarkan berjumlah RM416.88 juta manakala perolehan hasil berjumlah RM387.38 juta.

Anggaran hasil tahun 2010 menunjukkan peningkatan 12.24 peratus berbanding anggaran hasil 2009 yang berjumlah RM339.98 juta, namun ia masih tidak dapat menampung sepenuhnya perbelanjaan mengurus.

Bajet itu memberi tumpuan kepada tiga aspek iaitu penjanaan ekonomi untuk rakyat, pembinaan insan kamil melalui Islam dan perkongsian penderitaan melalui pembelaan nasib golongan daif, kurang upaya, ibu tunggal dan warga emas.

Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat negeri, Datuk Husam Musa membentangkan bajet itu dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini mewakili Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Peningkatan hasil pada tahun depan berpunca daripada kenaikan beberapa sumber tertentu akibat penyemakan semula oleh jabatan-jabatan setelah mengambil kira pungutan sebenar hasil yang diperoleh tahun ini.

Hasil tanah akan menjadi penyumbang terbesar dengan jumlah RM110.59 juta atau 28.55 peratus daripada keseluruhan jumlah hasil namun ia menunjukkan penurunan sebanyak RM6.38 juta dibandingkan dengan Bajet 2009.

''Kerajaan akan meneruskan usaha meningkatkan kesedaran kepada pemilik-pemilik tanah agar menjelaskan premium dan cukai tanah serta tunggakan menerusi kempen dan usaha bersepadu oleh semua Pejabat Tanah," ujar Husam.

Katanya, kerajaan negeri juga berharap semua agensinya berusaha mempertingkatkan hasil dan mencari punca hasil baru melalui pendekatan kreatif dan proaktif.

Perhutanan pula menyumbangkan sejumlah RM107.48 juta atau 27.74 peratus daripada keseluruhan jumlah hasil iaitu peningkatan sebanyak RM12.51 juta.

Daripada keseluruhan anggaran bajet, RM181.30 juta diperuntukkan untuk projek pembangunan termasuk RM95 juta daripada sumber pinjaman dengan penekanan kepada usaha meningkatkan prasarana bagi memajukan tahap sosio ekonomi.

Menurut Husam, selain mengharapkan royalti minyak bagi menambahkan lagi punca hasil, kerajaan negeri telah membuat tuntutan caj kawasan tadahan dan caj stratum Empangan Pergau kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) bernilai RM91 juta bersama dengan bayaran ke belakang sejak 1923.

Di samping itu, kerajaan negeri bercadang memperkenalkan skim pelaburan berbentuk perkongsian melalui tawaran pembelian saham dalam industri perladangan kelapa sawit seluas 400 hektar yang dijangka dapat menjana hasil RM200 juta.

Sementara itu, Ketua Pembangkang, Mohd. Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) ketika ditemui di luar dewan mempersoalkan sikap kerajaan negeri yang tidak berusaha mencari sumber baru bagi menambahkan hasil negeri.

''Yang ada disebut pun soal tuntutan royalti minyak. Saya tidak mempersoalkan hak dan keistimewaan itu tetapi sepatutnya kita menggunakan akal fikiran untuk terus menjana pendapatan lebih besar bagi kesejahteraan rakyat.

''PAS sudah memerintah hampir 20 tahun dan mengapa cuma terus bergantung kepada sumber-sumber alam sedia ada. Kewangan yang terbatas tidak harus selamanya dijadikan alasan," ujarnya.

Beliau menarik perhatian perancangan mengatasi soal pengangguran dan peluang pekerjaan bagi lepasan institusi pengajian tinggi (IPT) tidak disentuh dalam bajet.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.