WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

BANK RAKYAT YAKIN KUASAI PAJAK GADAI ISLAM

Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd (Bank Rakyat) yakin penguasaan pasarannya dalam industri pajak gadai Islam bakal meningkat sehingga 50 peratus tidak lama lagi menerusi pelaksanaan program francais cawangan pajak gadai Islam miliknya, Ar-Rahnu X’Change, secara agresif bermula tahun ini.

Pengarah Urusannya, Datuk Kamaruzaman Che Mat, berkata program yang diuruskan anak syarikat milik penuhnya, Rakyat Management Services Sdn Bhd (RMS) itu, turut dilihat sebagai cara berkesan bank itu mengembangkan perniagaan pajak gadai Islamnya di seluruh negara. Ketika ini, katanya, perniagaan pajak gadai Bank Rakyat menerusi rangkaian Ar-Rahnu X’Change hanya menguasai kira-kira 25 peratus keseluruhan pasaran pajak gadai Islam di Malaysia yang dianggarkan bernilai RM2 bilion.

“Justeru, pelaksanaan program francais yang baru diperkenalkan dengan kerjasama badan koperasi ini dilihat landasan terbaik bagi kami mengembangkan perniagaan ini secara berkesan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas perasmian rangkaian terbaru francais Ar-Rahnu X’Change milik Koperasi Pekerja Jabatan Perdana Menteri Malaysia Bhd (KPJPMB) di Semenyih, oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Mohd Zain Mohd Dom, semalam. Hadir sama Pengerusi KPJPMB, Datuk Mohd Zahir Osman.

Bagi mencapai penguasaan pasaran itu, Kamaruzaman berkata, RMS mensasar membuka lima rangkaian francais Ar-Rahnu X’Change yang akan dimiliki dan diuruskan oleh koperasi, setiap tahun. Dalam masa terdekat ini saja, katanya, RMS akan membuka empat lagi unit rangkaian Ar-Rahnu X’Change yang mana dua dibuka tahun ini manakala baki dua lagi seawal tahun depan.

“Empat lokasi berkenaan adalah di Taman Sri Muda, Shah Alam; Kota Kinabalu, Sabah; Kota Bahru, Kelantan; dan Cheras,” katanya.

Sehingga kini, RMS menguruskan 15 rangkaian Ar-Rahnu X’Change yang mana tujuh daripadanya milik Bank Rakyat manakala lapan dikendali secara francais. Dalam pada itu, Mohd Zahir berkata, Ar-Rahnu X’Change Semenyih mensasar merekodkan purata pengeluaran pinjaman sebanyak RM500,000 sebulan dengan sasaran pinjaman RM3 juta pada hujung tahun pertama beroperasi.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.