WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

IKBN BACHOK ANJUR MAJLIS KHATAM QURAN

TANGOK- Majlis khatam al-Quran yang diadakan setiap tahun oleh Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bachok bukan sahaja mampu melahirkan pelajar berkemahiran dalam bidang tertentu malah mampu menjadikan mereka lebih bersahsiah.

Pengarah Bahagian Pembangunan Kemahiran Kementerian Belia dan Sukan, Saari Salleh berkata, setiap kali tibanya Ramadan, khatam al-Quran dijalankan di semua IKBN seluruh negara.

“Ia adalah salah satu usaha kementerian bagi melahirkan belia yang mempunyai kemahiran dan diri dilengkapi dengan sahsiah yang sempurna sebagai seorang muslim. Dengan pengisian yang dilakukan diharap dapat membina pelajar berkualiti bukan sahaja dari segi kemahiran, juga mampu berkomunikasi dengan baik dengan masyarakat,” katanya selepas Majlis Khatam al-Quran Rakan Muda Ramadan dan Majlis Berbuka Puasa Peringkat IKBN Bachok.

Beliau berkata, ilmu yang diterapkan semasa belajar di IKBN juga diharap dapat membantu mereka mempelajari perkara asas seperti tidak melupakan solat dan mengaji al-Quran. Menurutnya, ia diterapkan semasa belajar di institusi itu sebagai proses persediaan pelajar apabila berada dalam alam pekerjaan dan tidak melupakan melakukan perkara asas sebagai muslim walaupun sibuk bekerja.

Saari berkata, dengan pengisian ilmu keagamaan, ia mampu menjadi benteng kepada pelajar apabila mereka bergelar ketua keluarga dan mempunyai anak-anak kelak melalui kaedah solat yang betul.

Katanya, dengan program khatam al-Quran pelajar diharap menjadi pekerja yang berkemahiran, juga tidak mengetepikan soal keagamaan untuk menjadi generasi yang baik pada masa hadapan.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.