WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

EMPAYAR KASUT BATA

SONJA BATA pernah terkilan apabila impiannya untuk bergelar arkitek terpaksa diketepikan demi membantu suaminya, Thomas J. Bata menguruskan empayar kasut jenama Bata, 63 tahun dahulu. Namun, jika ditanya, apa yang penting dalam hidupnya sekarang, dengan senyuman manis beliau menjawab, Bata.

"Bata adalah segala-galanya bagi saya. Bermula sebagai perniagaan keluarga yang dimulakan oleh bapa mertua, tradisi itu masih diteruskan dan saya bangga anak-anak saya kini semuanya memilih untuk bersama Bata," ujar Sonja yang datang ke Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sebagai satu jenama kasut antarabangsa, Bata gemilang dalam kelasnya yang tersendiri. Bata yang bertapak sejak tahun 1894 itu boleh dikategorikan sebagai antara jenama kasut tertua di dunia. Bersama menyambung legasi jenama Bata selepas kematian bapa mertuanya, Tomas Bata pada tahun 1932, laluan yang perlu ditempuh tidak mudah.

Melihat kegigihan suaminya yang terpaksa berhijrah ke Kanada dan memulakan Bata sekali lagi selepas penaklukan komunis di Republik Czech, Sonja turut menyimpan azam untuk meletakkan Bata sebagai jenama kasut mampu milik bertaraf global.

"Setelah mengenali Bata, saya mula jatuh cinta dengan kasut buatannya. Sewaktu berkunjung ke kilangnya, saya sangat teruja melihat begitu banyak kasut yang cantik rekaannya sehinggakan saya pernah memakai kesemua jenis kasut Bata yang ada di pasaran, daripada yang mempunyai rekaan ringkas, sederhana mahupun yang pelik, semuanya saya sudah cuba," katanya.

Selain terlibat dengan perusahaan kasut Bata, Sonja yang mengakui tidak pernah mempunyai masa lapang ini turut aktif dalam pelbagai badan kebajikan pendidikan, kesihatan dan alam sekitar.

"Walaupun ramai yang mengatakan saya perlu berehat pada usia emas ini, saya lebih senang berjumpa dengan orang dan berkongsi apa yang kita miliki dengan masyarakat serta penghuni alam yang lain. Bagi saya, tiada ruginya jika kita berkongsi apa yang kita miliki dengan orang lain. Saya percaya jika kita saling membantu, hidup kita akan lebih dirahmati. Dengan menawarkan pelbagai jenis kasut pada harga yang berpatutan dan mampu milik, saya percaya Bata mempunyai kelompok pelanggan setianya yang tersendiri walaupun industri kasut semakin banyak pesaing," ujar Sonja yang juga pengasas dan Pengerusi Muzium Kasut Bata di Toronto.

Sonja tidak menafikan ada yang menimbulkan soal kualiti kasut Bata disebabkan harganya yang murah. Namun katanya, di sebalik semua itu jualan Bata terus meningkat setiap tahun.

"Soal harga bukan isu yang perlu diperbesarkan dan ia tidak mewakili kualiti produk yang kami keluarkan. Hasrat Bata ialah untuk memberi peluang kepada segenap lapisan masyarakat untuk memiliki kasut yang selesa," katanya.

Jenama Bata mula bertapak di Tanah Melayu pada tahun 1933 dan kini mempunyai 213 cawangan kedai di seluruh negara. Mengikut perancangan jangka panjang, 10 buah lagi kedai akan dibuka di beberapa lokasi strategik tahun ini. Biarpun nama Bata telah dikenali di lebih 50 negara, wanita ini mengakui turut menyarung kasut daripada jenama lain.

"Walaupun saya mengusahakan perniagaan kasut Bata, saya juga membeli dan memakai kasut daripada jenama lain. Malah saya pernah memiliki kasut kesayangan yang bukan daripada jenama Bata. Menjadi sebahagian daripada industri ini, saya perlu menggunakan kasut pesaing kerana dari situ kita boleh nampak kelemahan atau kekurangan produk yang kita keluarkan," katanya.

Ditanya mengenai ikatan antara Bata dan Malaysia, Sonja menjawab: "Saya bangga kerana kasut Bata pernah menjadi jenama kasut nombor satu di Malaysia ketika negara ini belum merdeka lagi. Mungkin ada pengguna kasut Bata kini menjadi orang terkenal di negara ini.

"Biar apa pun majlisnya, sama ada sambutan hari lebaran ataupun kembali ke sekolah, Bata menyediakan semuanya untuk anda," katanya.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.