WEBSITE INI DALAM EDISI PERCUBAAN

.

PENAFIAN DATOK USTAZ ISMAIL HJ. KAMUS MENINGGAL

Sewaktu hampir hendak berbuka puasa, telefon bimbit saya berbunyi menandakan ada message sampai. Apabila saya mencapai telefon dan membaca message. Message berbunyi :

"AL FATIHAH untuk Ustaz Ismail Kamus yang baru sahaja menemui Allah sebentar tadi. Satu kehilangan besar buat kita. Semoga Allah mencucuri rahmat kepadanya. Sebarkan"

Pada awalnya, saya masih tidak percaya tentang kebenaran berita ini. Saya segera mencapai laptop dan menaip beberapa perkataan untuk search tentang berita ini. Saya ada menghubungi beberapa sahabat, dan mereka juga beranggapan message itu fitnah. Mereka mati-matian tidak percaya, bahkan mengatakan yang mati pada hari ini adalah Prof Ismail Salleh. Beberapa media juga ada mengatakan bahawa Ustaz Ismail Kamus sekarang sedang mengerjakan umrah di Makkah dan beliau sedang sihat di sana.

Maka, dengan itulah berita-berita seumpama ini hendaklah diselidiki terlebih dahulu. Apa yang ingin disampaikan di sini ialah, apabila berlaku kematian seorang tokoh ulamak, kita sering mengungkapkan kalimah. Lantas kita memuji, mengungkit jasa besar ulamak berkenaan, mendedahkan ketinggian ilmunya, kehebatan firasatnya, keikhlasannya, keberaniannya dan sebagainya. Ungkapan berkenaan terpantul dari mulut kita setelah tokoh berkenaan meninggal dunia. Ketika masih hidup, kita tidak peduli pun kepada tokoh ini.
Kalau ikutkan pengalaman yang lepas, ketika mantan Mufti Selangor, Datok Ishak Baharum masih hidup, berapa ramai umat Islam yang tidak hadir pun ke masjid ketika tokoh itu berceramah di kampung mereka. Tapi setelah beliau meninggal dunia, masing-masing mengeluh kehilangan tokoh ulamak yang hebat.

Justeru itu, sementara para ulamak yang hebat-hebat ini masih hidup, rebutlah peluang untuk menumpang ilmu mereka. Kejarlah ke kuliah dan ceramah mereka dan rebutlah peluang untuk menadah telinga kuliah-kuliah agama.

0 KOMEN:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.